Boekhouden

Waarom zou u gaan boekhouden?

Als u gaat starten als ondernemer bent u verplicht van de wet om administratieve zaken bij te houden, dat word ook wel boekhouden genoemd.

Boekhouden is niks meer dan systematisch financiële feiten van bedrijven, personen of overheidsinstellingen vastleggen en het is een onderdeel van de bedrijfs economie. Boekhouden geeft namelijk informatie die gebruikt wordt bij bedrijfseconomische beslissingen.

Wat is goed boekhouden?

Om goed te kunnen boekhouden kunt u dus verschillende  software gebruiken, boekhouden is niet meer dan het bijhouden van financiële feiten van een bedrijf of persoon. Om goed te kunnen boekhouden moet u elk bedrag, groot of klein bijhouden. U zult dan ook begrijpen dat er veel tijd en moeite in het uitvoeren van deze administratie gestoken wordt. Kennis, ervaring en nauwkeurigheid zijn erg belangrijk hierbij. Een jaarrekening en de winst- en verliesrekening vol fouten kunt u het beste voorkomen. Natuurlijk geldt dit ook voor particulieren. Wat hou ik deze maand over? Kan ik iets extra’s gaan kopen, kan ik iets achter leggen om te gaan sparen?

Het doel van boekhouden:

Het heeft verschillende voordelen als u gaat boekhouden.

Een goed voorbeeld is dat u dankzij het boekhouden een goed overzicht krijgt en het overzicht behoud over de finaciële positie van uw bedrijf. Behalve een goed overzicht krijg u ook een beter inzicht in de winsten en verliezen van een bedrijf. Hiermee kunt u ook duidelijk zien waar veel geld in gestoken wordt en waar niet. Aan de hand hiervan kunt u dus ook bijvoorbeeld makkelijker en beter beslissingen nemen in of over uw bedrijf en bepalen waarop u wilt bezuinigen als ondernemer.

Programma’s en software:

Voor het boekhouden kunt u gebruik maken van verschillende software. Een bekend programma die het mogelijk maakt om te gaan boekhouden is EXCEL van Microsoft Office. Wellicht bent u geen ster met EXCEL? Wij hebben een GRATIS EXCEL bestand voor u klaar staan, deze kunt u gratis gebruiken. Ons EXCEL boekhoud bestand is overzichtelijk en simpel te gebruiken. Je vult voor iedere maand in wat je inkomsten en uitgaven zijn. In het overzicht-werkblad zie je over het gehele jaar wat je inkomsten, uitgaven en saldo zijn met een grafiek erbij. U kunt het bestand hier onder downloaden.

Mocht u toch liever een online applicatie willen gebruiken voor uw persoonlijke boekhouden? Bekijk dan onze online aanbieders, let wel op dat u hiervoor vaak voor moet betalen!

Particulier of zakelijk boekhouden:

Bent u meer geintreseerd in het boekhouden voor particulier gebruik? Voor meer tips kunt u dan hier meer lezen. Als u toch meer wilt weten over het zakelijk gebruik van boekhouden en de voordelen daar van, lees dan hier verder.

Uitleg Excel bestand:

Voor de mensen die niet bekent zijn met Excel staat hier beschreven hoe u het bestand kunt gebruiken.

Stap 1: Beginnen

Als u het Excel bestand heeft geopend, ziet u drie dingen. Namelijk een overzicht van alle maanden, een grafiek die niet is ingevuld en een opmerkingen veld. Dit is het overzicht tabblad.

Stap 2: Tabbladen

Helemaal onderin het Excel bestand ziet u een balk met tabbladen. Op het Tabblad helemaal links, staat ´´overzicht´´. Rechts daar van staan de maanden van het jaar. Het overzicht tabblad was dus al geopend.

Stap 3: Maanden

Als u op de tabbladen drukt waar de maanden op staan, bijvoorbeeld januari, ziet u een tabel met aan de linker kant inkomsten en aan de rechterkant uitgaven. Rechts van de tabel staat het saldo en daaronder weer een opmerkingen veld.

Stap 4: invullen

U kunt bij uitgaven en inkomsten uw gegevens invullen door dubbel te klikken op een vakje. Als u bij één maand de gegevens heeft ingevuld, ziet u uw saldo rechts boven in wat u overhoud van die maand.

Stap 5: Overzicht

Als u nu weer terug naar het overzicht tabblad gaat, ziet u dat hier gegevens zijn veranderd. Het overzicht van alle maanden is namelijk automatisch ingevuld. Daarnaast ziet u dat er ook een grafiek van uw inkomsten, uitgaven en saldo is ontstaan. Dit grafiek zal extra overzicht geven over deze drie zaken.

Stap 6: Starten

Nu weet u alles wat u moet weten over het Excel bestand. U kunt nu meteen beginnen met boekhouden.